→ Registrer interesse

Kjøreegenskaper

Kontakt med underlaget

Det er når man inntar førerplassen og får multifunksjonsrattet i hendene at den virkelige sportsbilfølelsen dukker opp. Og når foten plasseres på gassen, blir de fleste overrasket over hvor lett Taycan virker, til tross for tyngden på ca. 2,5 tonn. Firehjulsstyringen bidrar til perfekt respons, og bilen lystrer de minste rattbevegelser. Den aktive fjæringen i Porsche Active Suspension Management-systemet sørger for konstant justering av bilens bevegelser, og det er opp til føreren å bestemme om bilen skal være komfortabelt myk eller sportslig stiv – alt etter humør og kjøreforhold. Plasseringen av batteripakken lavt mellom akslingene bidrar til perfekt vektfordeling, finslipt gjennom hundrevis av runder på referansebanen Nürburgring. Tyngdepunktet i Taycan er faktisk lavere enn i GT3 – en av de kvikkeste 911-modellene.

Stoppekrefter

Det har alltid vært et mantra for Porsche at bilene skal tåle hard bruk og alltid være til å stole på når eieren bremser. I dag leverer Porsche flere bremsesystemer i forskjellige farger, der fargen indikerer om de er laget av stål, karbon eller tungsten. Hva slags materiale som er hensiktsmessig, avhenger primært av bilens bruk. På Porsche Taycan, med massive krefter under panseret, er gule kalipere med karbonskiver et naturlig valg. Hvis bilen skal kjøres hardt og sportslig, for eksempel på bane, kan det være hensiktsmessig å oppgradere.

Sug i magen

I motsetning til forbrenningsmotorer gir elektriske motorer fullt dreiemoment fra første omdreining. Gasspedalen i Taycan er kalibrert for dette, men du er likevel aldri i tvil om at du har store krefter til disposisjon, selv med forsiktige bevegelser med høyrefoten. Med firehjulstrekk som suger bilen fast til underlaget, er du klar for full akselerasjon når det trengs. En advarsel er på sin plass: Norske fartsgrenser blir brutt etter få sekunder med gassen i bunn. Og til de som liker lyden av motor: Porsche har sørget for et lydbilde i Taycan som kiler i ørene når kreftene er i bruk. Funksjonen Launch Control sørger for optimal start fra stillestående, det vil si at alle kreftene slippes løs mens drivverket blir nøyaktig styrt til å unngå hjulspinn. Under utviklingen av Taycan ble funksjonen satt på prøve, og bilen klarte den kraftkrevende manøveren 0–100 km/t hele 26 ganger på rad. I tillegg til 800 volts-anlegget er effektiv kjøling en viktig faktor for å gjøre gjentatt bruk av Launch Control mulig. Innsatsen Porsche har lagt i effektiv kjøling av ulike komponenter, bidrar sterkt til å gjøre Taycan til en kapabel sportsbil.

01.
Kjøreglede
02.
Essensen av Porsche
03.
Design
04.
Førermiljø
05.
Turboladet
06.
Kjøreegenskaper
07.
Allsidighet
08.
Skreddersøm
09.
Porsche i Norge
10.
Opplevelser
Prøvekjør
Porsche Taycan