→ Registrer interesse

Essensen av Porsche

«Jeg fant ikke sportsbilen jeg drømte om, så jeg måtte bygge den selv.»
– Ferdinand Porsche

Tilbake til røttene

Taycan er Porsches første elbil i ordinær produksjon, men selskapets erfaring med elektriske kjøretøy går langt tilbake. På tampen av 1800-tallet førte jakten på en jobb den da 23 år gamle Ferdinand Porsche til Wien. Der møtte han Jacob Lohner, som satte Porsche til å utvikle elektrisk drivverk til bilene sine. Lohner-Porsche Electromobile høstet oppmerksomhet og suksess med sine løsninger, og satte både fartsrekorder og vant priser for ingeniørkunst. I 1906 var Mercedes-Benz forutseende nok til å snappe opp Porsche som ny sjefdesigner, før han i 1931 startet for seg selv og skapte det som etter hvert skulle bli det legendariske bilmerket som bærer hans navn.

Hyperbil viser vei

Senere har Porsche vist vei med hybridløsninger for motorsport og små serier av eksperimentelle modeller med elektrisk drift. Visste du for eksempel at det ble bygget en elektrisk Porsche Boxster allerede i 2011? Et annet steg i elektrifiseringen var superhybridbilen 918 Spyder som ble bygget i perioden 2013–2015. Med både el- og bensinmotor hadde den en ytelse på nærmere 900 hk, og satte i 2013 ny rekord for serieproduserte biler på den legendariske på Nürburgring-banen i Tyskland.

01.
Kjøreglede
02.
Essensen av Porsche
03.
Design
04.
Førermiljø
05.
Turboladet
06.
Kjøreegenskaper
07.
Allsidighet
08.
Skreddersøm
09.
Porsche i Norge
10.
Opplevelser
Prøvekjør
Porsche Taycan