→ Registrer interesse

Design

Eget formspråk

3D-design-metoder gir designerne stadig større handlingsrom og mulighet for en mer detaljert utviklings-designprosess enn tidligere. Taycan reflekterer dette. Ser man den rett forfra med tente lys, er poenget innlysende: Bilen kombinerer et fremoverlent uttrykk med klassisk linjeføring. Bilens bredde på 1,96 meter, i kombinasjon med det lave panseret mellom de forhøyede skjermene, forsterker det kraftfulle inntrykket.

Studerer du den nærmere, bidrar de store luftinntakene på sidene til bilens sportslige preg, og flytter du blikket litt lenger inn på forskjermen, dukker de store luftutslippene og motoriserte ladelukene opp i synsfeltet. Den lave sideprofilen på bare 1,38 meter forteller at dette er en ekte sportsbil. Den brede hekken spiller på formene fra 911, og de spesielle baklyktene er konstruert ved hjelp av nyskapende 3D-teknologi. Totalinntrykket: Taycan likner ingen annen bil og går sine egne veier.

Tøff testing

I Porsche Taycan går funksjonalitet og form hånd i hånd. Testprogrammet for vår første elbil har da også vært svært omfattende. Bilen har blitt utsatt for temperaturer fra ørkenhete på 50°C til trettifem iskalde grader i Nord-Finland, høydeforskjeller mellom 85 meter under havoverflaten til 3 000 m.o.h., og er blitt kjørt i luftfuktighet inntil 100 prosent. Et mannskap på nærmere 1000 personer har vært involvert i å kjøre over seks millioner testkilometer.

Karbonnøytral produksjon

Porsches nye fabrikk som produserer Taycan og 911 er en såkalt Zero Impact Factory. Gjennom blant annet smarte løsninger for gjenvinning av varme i kombinasjon med miljøsertifikater er produksjonen av Porsche Taycan karbonnøytral.

01.
Kjøreglede
02.
Essensen av Porsche
03.
Design
04.
Førermiljø
05.
Turboladet
06.
Kjøreegenskaper
07.
Allsidighet
08.
Skreddersøm
09.
Porsche i Norge
10.
Opplevelser
Prøvekjør
Porsche Taycan